سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روحانیت و دانشگاه

چهارشنبه 84 آذر 2 ساعت 9:24 عصر

 

در پست قبلی پیامی بود با نام یار دبستانی که برای آخرین بار جوابی می نویسم .امیدوارم پس از خواند آن پیام ، این پاسخ به ایشان را مطالعه فرمائید : یار دبستانی به گفته خود در یک «قصه» عامل عقب ماندگی دانشگاهها را فقط و فقط روحانیت می داند .البته من معتقد به عقب ماندن داشگاهها نیستم. اگر چه راغب  به بیان این واقعیات نبودم اما اینک ناچار به بیان ان هستم و قضاوت به عهده شما . قصه ای از یار دبستانی و بیان شاهد زنده ای از سوی من :

 

1- پدر همسرم از علمایی است که در یکی از شهرستانهای دور افتاده ، در اواسط دهه شصت که هنوز تهران بلاتکلیف دانشگاههایش بود ، پیش قدم شد و به اعتبار وجهه و همت خودش دانشگاهی در آن شهر تاسیس کرد . اگر نبود این دانشگاه ، جوانان آن شهر مرزی تا سالها نمی توانستند اسم دانشگاه را ببرند . اگر ایشان می خواستند ، می توانستند با همان بودجه چند حوزه علمیه بسیار مجهز تاسیس کنند ، اما معتقد بودند به دانشگاه نیاز داریم . خیلی زودتر از مرکز استان رشته کامپیوتر و پرستاری و غیره راه اندازی شد و اینک چند هزار فارغ التحصیل این دانشگاه مدیون همان عمامه ای هستند که شما توان دیدن آن را ندارید و این تنها یک نمونه کوچکی است از خدمت روحانیت به دانشگاهها. برایتان از مطهری ها و مفتح ها نمی گویم که بیشتر شرمنده می شوید . وجود علامه طباطبائی و علامه جعفری را شرق و غرب همواره به حسرت نشسته است و البته تعریف و تمجید آنان برایم مهم نیست ، از آن جهت گفتم که تمام افتخار شما نشخوار پسمانده های غرب است . علمای ما همچون ابن سینا افتخار این مرز و بوم هستند و البته هیچگاه نگفته ام که عالمان ما همیشه مورد تایید هستند . اتفاقا بخاطر حساسیت موضوع ، ریزش در این مورد فراوان است و جالب آنکه بزرگان عرصه روحانیت همچون امام خمینی ، خود بیشتر از سایرین نسبت به این ریزش ها هشدار می دهند  و در پی دفع آنها هستند .

2 – اگر چه شما با بیان جمله « یا ایها الذین آمنو » نتیجه گرفته اید که قران کریم می فرماید :از اطاعت روحانیون بپرهیزید !!! ( جدیدترین ورژن تفسیر قران ) برایتان نمونه ای از صدها آیه پیرامون تکریم عالم در قران بیان نمایم . « یرفع الله الذین امنو منکم والذین اوتوالعلم درجات .../ مجادله آیه 11 » و این روایات شریف از پیامبر اکرم را بیان کنم که فرمودند : مدادالعلماء افضل من دماء الشهدا  و اینکه العلماء ورثه الانبیاء و دهها روایت دیگر در تجلیل از عالمان هر قوم . البته معتقدم که کلمه « العلماء » هم شامل عالمان دینی و هم عالمان فنون مختلف است . بر خلاف شما به عالمان هر رشته ای احترام می گذارم چرا که معتقدم طی سالیان متمادی زحمات زیادی کشیده اند .

3-خواهش می کنم این همه حضورتان در دانشگاه را به رخم نکشید که خودم فارغ التحصیل دانشگاه دولتی هستم و اگر شما ندانید ، همه می دانند که اگر دانشجویی اهل درس باشد بهترین زمینه رشد برایش مهیاست وپیشرفت بستگی به خود انسان دارد.

واما کمی از خانه خودمان : اگر چه درگذشته به کارهای علمی همسرم کمک می کردم اما اینبار مقاله مفصلی که برای یکی از روزنامه ها تهیه کرده بود را از روی کاغذ خواندم و او هم تاِیپ کرد. از این رو احساس خوبی دارم...


نوشته شده توسط : همسر یک روحانی

نظرات دیگران [ نظر]